fredag 29 januari 2010

Middagen förberedd

Här hemma yr snön och det är minusgrader. Mina föräldrar har precis åkt till Thailand och skickar glada sms (hade jag också gjort) från stranden om 36 graders värme. Igår morse körde jag A till flygplatsen för färd till Dubai. Hur varmt det är vet jag inte, men ett sms berättade i alla fall om bad och sandstrand. Sådana resor i tjänsten, med möjlighet till några dagars förlängning, är trevliga!
Jag hade bestämt mig för att göra en gryta till middag, och nu står den förberedd på spisen och jag ska snart duscha och kompletteringshandla några saker.
Första gången jag åt Carl Butlers "Flamländsk oxgryta", hade A's pappa lagat den, det måste vara sisådär 25 år sedan... Vi var mycket i Belgien och Flandern vid den tiden, blev visserligen aldrig serverad en gryta som den här, men god är den. Det är öl i receptet och jag har lagt till morötter också för jag tycker det blir så gott i en gryta. Fördelen med grytor är, även om de ska puttra i flera timmar (Butler tycker grytan ska puttra i ugnen men jag tycker det är enklare i gryta på spisen), att de går snabbt att laga till, sedan sköter de sig själva. Pressad potatis är gott till, annars ris.

Flamländsk oxgryta
5-6 port

1 kg oxkött (kalopskött)
2 gula lökar
1 msk vetemjöl
1 vitlöksklyfta
1 flaska eller burk öl, gärna ganska smakrik
½ tsk timjan
1 lagerblad
¼ tsk riven muskotnöt
1 sockerbit
½ msk vinäger
2 tsk salt
¼ tsk vitpeppar
margarin att steka i

och så hade jag 4 morötter, 1 msk kalvfond och lite chilisås i...

1. Skala och skiva löken fint. Skär köttet i kuber.
2. Stek köttet i margarin, bryn bitarna runt om. Lägg köttet i tjockbottnad gryta.
3. Fräs löken lätt några minuter på medelvarm ugnsvärme. Lägg över i grytan.
4. Pudra över med vetemjöl, blanda väl. Tillsätt pressad vitlök, timjan, lagerblad, socker, muskotnöt, vinäger, salt, peppar, kalvfond och chilisås. Slå på ölet, tillsätt ev vatten, så att det täcker köttet. Låt koka upp. Lägg på ett lock. Låt sjuda i ca 2½ timme. Rör i grytan några gånger så att det inte bränner fast. Lägg i morötterna när det är 30-40 minuter kvar (får de koka med hela tiden blir det bara mos av dem).
5. Servera med pressad potatis (eller ris) och gröna bönor.

2 kommentarer:

  1. hej vi mar toppen och njuter nu av thailands god mat!
    mamma och pappa

    SvaraRadera
  2. Hej på er! Så härligt. Här är det -11 idag och klarblå himmel. Inte så dumt det heller. kramar

    SvaraRadera