onsdag 5 maj 2010

Nybakat bröd och soppa till lunch


Bröd bakat i långpanna, till lunch. Enkelt och snabbt, behöver inte använda assistenten.

Långpannebröd
(20-25 bitar)
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
11 dl vetemjöl eller rågsikt
.
1. Lös upp jästen i lite av vattnet i en stor bunke.
2. Tillstt resten av vattnet, salt och allt mjöl. I dag hade jag bara vetemjöl hemma så då tog jag 1 dl kruskakli också, för fibrernas skull...
3. Arbeta den lösa degen tills en blir seg. Låt vila i bunken 20 minuter, med handduk över.
4. Fördela degen i ett jämnt lager på ett bakplåtspapper i en långpanna.
5. Strö flingsalt över (eller vallmofrön, kummin eller sesamfrön).
6. Låt jäsa dragfritt i 45 min, utan handduk - degen är kladdig. Sätt ugnen på 225 C.
7. Grädda brödet på andra falsen nerifrån i ca 20 min.
8. Skär i lagom stora bitar.

Och så en variant på grönsakssoppa som blev så god! Det som är bra med soppa är att man kan ta i stort sett vad man har hemma och det blir jättegott. Detta hade jag i:













Grönsakssoppa
400 g krossade tomater
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 gul lök, hackad
5 potatisar, skurna i små tärningar
3 morötter, grovt rivna
1 liten vitlöksklyfta, pressad
örtsalt
salt
svartpeppar, malen
curry
2 msk ajvar relish
1 msk tomatpuré
1-2 msk ketchup
persilja

Låt allt koka tills potatisen är mjuk!

1 kommentar:

  1. Så gott det ser ut! Det ska bli soppa till lunchen här också idag, men hinner inte baka tyvärr. Får vänta tills vi kommit på plats i Stensjö. Håller på att packa för fullt.

    Kram mamma

    SvaraRadera