söndag 27 januari 2013

Efterrätt med hetta

Bilden kom på sned och jag kan/orkar inte få den på " rätt köl" nu. Fick migrän igår kväll, höll den i schack med lite medicin, men sov dåligt, vaknade tidigt och idag har jag "day-off" med en blandning av migrän och dagen-efter-migrän-och-medicin. Men stannar det med detta och jag mår bra i morgon är det ju helt ok! Vi har varit i Malmö hos J och D på eftermiddagen och hjälpt till med att  mäta, borra (A) och skruva upp tavlor, hylla och vajer till gardinerna mormor sytt. Tyvärr är väggarna i lägenheten bara snäppet bättre än våra, så det där med gardiner kräver ytterligare ett besök, trots As kluriga lösningar. Men allt annat blev jättefint!

I morgon fm har vi träff med vår mentor, sedan tänkte vi jobba med olika saker på vår att-göra-lista innan det är dags för en mentorskväll med Nyföretagarcentrum. 

Men det var efterrätten igår som var ämnet. Hittade ett recept med fruktsallad på mango, physalis, färska fikon, kiwi och passionsfrukt (men det glömde jag skriva på inköpslistan så A kom hem med fina jordgubbar och det blev jättebra).  Fruktsalladen skulle dränkas in i en lag av muscovadosocker, vaniljstång, vatten och habanero.  Lät ju spännande och enligt receptet skulle det inte bli starkt, bara smakrikt.  Bra. Jag gjorde lagen, lät den svalna, smakade av och fick nästan en hostattack. Ok. Kokade lite extra sockerlag utan habanero medan jag skar frukten i bitar. Tänkte att det nog är bäst att smaka av tillsammans med frukten, och då var det inte lika starkt. Så jag spädde med lite av den extra sockerlagen, hällde den över frukten (sparade lite för säkerhets skull) och lät det stå i kylen till serveringen. Då lade jag upp fruktsalladen med mangosorbet.  Det blev riktigt gott! Ingen tyckte det var för starkt. Kommer definitivt att göra denna igen. Frukten kan förstås varieras. 

Sockerlag med hetta till fruktsallad 
11/2 dl vatten
100 g muscovadosocker (jag blandade ljust och mörkt)
1/2-1 vaniljstång
(1-) 2 tsk finkackad habanero 

Koka ihop lagen tills sockret smält. Låt svalna. Skrapa kornen ur vaniljstången. Sila allt. Häll lagen över fruktsalladen och låt stå kallt. Servera med mangosorbet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar