lördag 28 januari 2012

Surdeg

Nu har jag gjort min första surdeg. Den jag fick av Ma i höstas och som jag vårdat ganska väl blev alltför sur häromveckan så den fick kastas. Hade glömt den och inte förnyat den i tid. Var tionde dag ska man nämligen spara 1 dl (och fylla på med 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl sedan in i kylen igen) och baka på resten. Bara att stå sitt kast och börja om på nytt. Vill nämligen inte vara utan! Brödet blir jättegott, har bakat både Valnötsbröd (från Nina Ruthström) och haft i surdeg i mina vanliga brödrecept. Recept och bilder kommer här så småningom.

Surdegen har jag hämtat hos Nina Ruthström, som är kompis med en av mina kusiner, efter tips av kära mor som träffade henne på kusinens bröllop för ett par år sedan. http://ninaruthstrom.se/surdeg-sa-gor-man/

Surdeg
Dag1:
knappt 2 dl rågmjöl
1 rivet äpple
1½ dl vatten, 40 C

Låt stå 3 dygn i rumstemperatur.

Dag 3:
1 dl rågmjöl
½ dl vatten

Tillsätt detta och låt stå i rumstemperatur till nästa dag.

Dag 4:
Surdegen är klar att bakas på (det brukar bl lite drygt 1 dl)!
Spara ca 1 dl, blanda med 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten. Spara i kylen. Baka och fyll på surdegen var 10:e dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar