måndag 9 januari 2012

Hög tid att ordna klänningen

I somras bestämde A och gode vännen B att de ville (försöka - man måste ansöka) gå med i en orden som heter Militare Ordine del Collare di Sant' Agata dei Paternò.
"Ordens huvudsakliga mål är att att i den moderna världen föra vidare traditionen av ridderlighet som ett sätt att leva och att försvara Tronen och Altaret. Riddare och ledamöter av Militare Ordine del Collare (MOC) anser att riddarskapet inte främst handlar om att följa gamla sedvänjor, utan om att hedra och hjälpa behövande individer och samhällen - oavsett tro, ras och nationalitet." Orden handlar mycket om välgörenhet och alla ledamöter förväntas bidra till detta, bl a skolor i Gambia och Indien. Helt ok, tycker jag.

B och A tyckte att det vore trevligt om deras hustrur också deltog, så i augusti skickade vi in ansökan. Svar kom en tid senare, vår ansökan hade bifallits av H.H. prinsen av Monte Sant' Angelo och vi var välkomna att utnämnas till riddare resp ledamot/dame vid investituren i Catania på Sicilien den 3 februari. Ja, det lät ju bra - och avlägset...

Då, i somras, träffade vi ett par som berättade för oss om orden, vad den innebar osv samt investituren som skulle komma. Fick i förbifarten veta att högtidsdräkten för damer är lång svart klänning, med långa ärmar och inte alltför urringat. Det innebar alltså att min svarta utan ärm faller ifrån. Men jag trodde inte det skulle vara några större problem att hitta en med långa ärmar. Så fel jag hade! Har letat i Helsingborg och i Malmö, suttit vid datorn åtskilliga timmar och kvällar och sökt igenom många sidor. Det är långärmat som är det största problemet. Har några tips till jag ska följa upp, men just nu lutar det mest åt att sy om (eller få hjälp att sy om) en klänning jag inte använder längre men som inte är hellång. Bara tre veckor kvar nu!

Dessutom måste jag läsa på om MOC, det Aragonska kungahuset och helgonet Santa Agata så att jag kan delta ordentligt i ev diskussioner under middagen.

1 kommentar:

  1. Synd bara att MOC är en oäkta riddarorden. Hoppas ni inte lade ut allt för mycket pengar på att få gå med.

    SvaraRadera