tisdag 2 februari 2010

Nils-Emils lingonbröd

När jag pratade med broder M häromdagen påminde han mig om ett matbröd som jag inte bakat på länge. Klart jag var tvungen att testa det igen! Det ska vara malen kummin i det, men det hittade jag inte i någon affär - kanske det inte finns kvar längre. Hel kummin blir ju lite annorlunda och att mala eller stöta i mortel är inte att tänka på. Det går inte att krossa de små fröna! Valde malen brödkrydda (med kummin, anis och fänkål) i stället...
.
Nils-Emils lingonbröd
2 st
.
Dag 1:
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl vetekli
2 dl russin
3 dl lingonsylt
2 tsk malen brödkrydda
3 tsk salt
4 dl ljummet vatten
.
Dag 2:
2 pkt torrjäst
18 dl vetemjöl (1 080 g)
5 dl kokande vatten
.
1. Blanda alla ingredienserna till "Dag 1". Låt stå över natten.
2. Blanda jästen väl med mjölet(spara lite av mjölet till utbaket). Tillsätt detta i blandningen från "Dag 1"tillsammans med det kokande vattnet.
3. Blanda degen väl i matberedare. Låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 50°C.
4. Dela degen i två delar och forma två limpor. Lägg dem på bakplåtpappersklädd plåt och låt dem jäsa i värmeugnen 15-20 minuter. Höj värmen till 200°C.
5. Grädda i 30-35 minuter tills brödet känns "ihåligt" när man knackar på det. Låt kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar