torsdag 31 december 2009

Nyårsfest

Håller på att förbereda årets sista fest. Vi brukar ha knytkalas med goda vänner - i år blir det 24 "20+" och sex yngre. Inte svårt att bjuda hem när alla har med sig god mat! Det blir enligt tidigare prövat och lyckat koncept, buffé, och alla får till uppgift att laga något att ställa på buffébordet. A och jag ger alla en huvudingrediens eller tema (skaldjur, vegetarisk paj, fågel, dessert, sallader osv) och sedan är det upp till den som ska fixa att välja vad det blir. Ska bli så spännande att se vad alla väljer! Förutom dukningen (som J hjälper till med), te och kaffe med avec ska jag göra "tillbehör" som tapenade, marinerade oliver och en tomat-oliv-chiliröra. Röran är god till mycket - brukar ha den både på bufféer, till bröd och till grillat.
Receptet och bilden är från milda.com, men det var "mitt" recept och mina skålar så jag lånar lite.


Tomat-oliv-chiliröra
ca 4 dl

200 g Slotts tomatpuré
1½ dl gröna oliver med pimiento
2-3 vitlöksklyftor, pressade
½ tsk Knorr Chilipulver
1 tsk sambal oelek
1 tsk salt
2 msk Winborgs Vitvinsvinäger
½ dl naturell yoghurt

1. Mixa samtliga ingredienser till en slät röra i en matberedare.
2. Servera som tapenade till painriche och crostini eller som grönsaksdip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar