torsdag 24 december 2009

Julafton med nya traditioner

I år blir det lite annorlunda julfirande. Vi brukar alltid fira julen hemma, men i eftermiddag ska vi till svägerska-syster-faster A och kusinerna. Där blir det traditionellt julknyt med mycket sill och annat gott. Därefter farmors och farfars julklappar till barnen och så julklappsspel. Det har vi aldrig spelat tillsammans tidigare.
I morse bakade jag saffransbröd igen, älskar det och skulle kunna äta det året runt, tror jag. Det blev både adventskaka och lite lussekatter.
När resten av familjen vaknat hade vi vår julklappsutdelning. Athos sprang mellan papper, paket och snören tills hans paket med bl a en ny "knut" att bita och dra i hade blivit öppnat. Efteråt drack vi julkaffe med adventskakan och farmors julkakor. Kändes som en härlig början på julfirandet innan det var dags för J och mig att åka till stallet och Hillis.
Receptet och bilden kommer från Milda - vi bakade kakan när vi gjorde kokboken Hur du lyckas med julen för några år sedan.
http://milda.se/Hem/Recept/Recept/tabid/4071/Default.aspx?recid=2074

2 kommentarer:

  1. tjo ho kära svägerska!
    trevlig blogg, kanon med matrecept, det gillar jag.
    a

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar den, kram på dig min kära svägerska!

    SvaraRadera