lördag 19 december 2009

Favoritfullkornsbröd

Idag bakade jag "Karl-Göstas fullkornsbröd", vet inte vem denne man är, men receptet har jag fått av min bror M och det har blivit ett av våra favoritbröd. Sedan bakade jag en variant på det också, med frukt och nötter i. Det tillkom efter en av våra många vistelser i Brügge i Belgien för en del år sedan. Hotellet vi brukade bo på serverade ett så gott bröd med aprikoser, nötter och russin i till frukost.
Häromdagen frågade E om jag hade ett bra recept med frukt så jag skulle leta upp det till henne, upptäckte att jag hade tre varianter (sedan B och jag testade olika till Mildas hemsida), och ville provbaka så hon fick det bästa. Det var inte det jag gjorde idag... Nu vet jag vilket jag ska göra nästa gång!
.
Karl-Göstas fullkornsbröd
.
Dag 1:
1 dl lättfil
1 dl vetekli
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 msk salt
4 dl kokhett vatten
.
Dag 2:
¾ dl ljus sirap (=100 g)
2 påsar torrjäst
8-9 dl rågsikt, 440-495 g
8-9 dl vetemjöl, 480-540 g
5 dl vatten
.
Dag 1:
1. Blanda alla ingredienserna för dag 1. Häll på det kokheta vattnet och rör om. Låt bunken stå framme tills nästa dag (eller några timmar om du vill baka samma dag).
.
Dag 2:
2. Rör ner sirap i degen. Blanda ihop torrjäst med mjölsorterna.
3. Koka upp vatten och häll det över degen, rör om. Tillsätt mjölblandningen och arbeta degen ordentligt, gärna i matberedare 10 minuter.
4. Täck över bunken med plastfolie och låt den jäsa ca 30 minuter eller till dubbel storlek.
5. Sätt ugnen på 225°C. Smörj tre stycken 1½ liters avlånga bakformar.
6. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den lätt (degen är lite kladdig men jag brukar snåla på mjölet för att undvika kompakta bröd). Dela degen i tre bitar.
7. Forma degen till limpor (med lätt mjölade händer) och lägg dem i formarna. Täck över med bakduk och låt bröden jäsa i 30 minuter.
8. Grädda bröden på nedersta falsen ca 40 minuter.

2 kommentarer:

  1. Karl-Gösta var en värmlänning som brukade baka det här brödet till gästerna på hustrun Sivs restaurang i Sunne. Allt enligt ett tidningsurklipp som jag fick av min egen hemmabakande pappa för en tjugofem-tretti år sedan. Och brödet tillhör fortfarande mina favoriter!
    /Gerd

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt att du skrev det! Alltid kul att veta mer om receptet. Ledsen att jag inte sett din kommentar tidigare.
    //Eva

    SvaraRadera