måndag 1 april 2013

Påskmiddag

Efter att ha ägnat påskhelgen till att röja på mellanvåningen, dammsuga alla böcker (många hyllmeter - vill ju ha böckerna kvar), sortera och skicka gamla och/eller oanvända kläder till insamling och slutligen byta sovrum med J (puh) kändes det skönt att göra något helt annat! Familjen på middag!
Det blev lammstek och potatisgratäng inspirerat av Mannerström:

Lammstekarna kryddades med vitlöksklyftor, salt, peppar, rosmarin och tunna strimlor citron. Stektes i ugnen (175°C) tills termometern visade 60-61°C. Vila 10 minuter och skiva upp.

Potatisgratängen kändes lite "ny", skönt att slippa all grädde, tyckte jag.

Bagarpotatis
1 kg mjölig potatis
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk smör
½ msk strösocker
2-4 kvistar timjan
3 lagerblad
1 flaska ljust öl (33 cl)
1½ dl vitt vin
2 dl kycklingbuljong
salt och peppar

1. Skär potatisen i ca ½ cm tjocka skivor. Skala och skiva lök och vitlök i tunna skivor, bryn dem gyllenbruna i smöret i i en panna. Smaka av med socker, salt och peppar.
2. Lägg potatisen i en gratängform med hög kant. Varva med lök, timjan, lagerblad, salt och peppar. Häll över öl, vin och buljong. Ställ in formen i 175°C i ca 1 timme.

Till desserten testade jag att använda kondenserad mjölk, det blev jättebra! Hittade ett recept från Arla, men bytte från grädde i serveringstipset till hallon och blåbär. Av äggvitorna som blev över gjorde jag maränger med hackad choklad.

Key Lime paj (12-14 bitar)
15 digestivekex (jag använde Göteborgs ekologiska - tycker de är godast)
125 g smör

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad sötad mjölk, ca 400 g
1 dl pressad limesaft

1. Sätt ugnen på 175°C, Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna.
2. tryck ut smulbklandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min.
3. Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner mjölk och limesaft. Häll smeten i formen.
4. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna.
5. Låt den stå i kyl eller frys minst tre timmar. (Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar