tisdag 16 april 2013

Avslutade snyggt

Perfekt uppställning efter lång dag! Och jag är stolt både över det och att jag fixade allt annat ensam!
J är på utbildning i Stockholm hela veckan. Hillis något halt, men bättre i söndags än i lördags. Svårt att veta var felet är. Dags för skoning - kan det vara det?
Ringde gamla hovslagaren igår. Han kör inte till Malmö, men är på Djursjukhuset i Helsingborg på tisdagar. Fick en tid där. 10.20 lät bra. Jag skulle ju först de 5,5 milen till Glostorp för att hämta Hillis. Lite jobbigt att vara ensam om lastning m m. A lovade att komma ner för att hjälpa till att stänga dörrarna på släpet när jag lastade.

Jag körde tidigt för att hinna fixa innan: borsta, putsa träns, haka på släpet och allt annat. Sedan ringde A - dimman (fast det var väl eg att folk inte håller avstånden) orsakade krock i södergående och det var långa köer. Fick hjälp att lasta av snälle J på stallet och Hillis gick snällt på utan konstigheter. A meddelade att nu var det stopp i norrgående också p g a krock. Körde vid nio, kön började vid Lomma och därifrån tog det en timme till Löddeköpinge (tar kanske 10 min i vanliga fall).  Ringde och meddelade att jag nog skulle bli sen... Väl framme fick jag vänta med att lasta av, eftersom jag var ensam skulle ju Hillis backa ut ensam och, snällt stanna bredvid mig som stod och väntade bakom. Det vågade jag inte när två andra tjejer bredvid mig höll på att lasta en häst genom att skrika ganska högt och  med hjälp av en sopkvast(!) putta in honom...

Det var ingen hovböld så en veterinär tittade på honom. Lite halt i vänster framben i höger varv, syntes alltså inte i vänster varv eller på rakt spår. Rekommenderad vila i veckan, med förhoppning att han är ok till helgen när J är tillbaka! Hillis blev skodd i alla fall och jag kunde köra hemåt igen. Hillis knallade upp på släpet utan protester. Fick hjälp med släpets dörrar av annan hästägare.

Klockan tre stannade jag på Max (bäst hamburgare) och åt ett Minimål, insåg att det var hög tid att höja blodsockernivån. Hillis var glad åt att komma ut i hagen i eftermiddagssolen. Och jag avslutade med en bra backning och uppställning av släpet! Brukar ju ha J som vinkar mig rätt i vanliga fall.
Hemma igen efter tio timmar. Vad gör man inte för sina närmaste?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar