torsdag 25 april 2013

Lättlagad Yakiniku

L introducerade för några månader sedan hämtmat Yakiniku som vi gillade. Läste sedan om Yakiniku på något annat ställe och insåg att det var en välkänd(?) rätt som gått mig helt förbi. Letade recept också för att kunna laga till själv.
Men så en dag hittade jag färdig Yakiniku sauce (Mrs Cheng's) i affären och det verkade ju smidigt.
Ikväll har vi testat och det blev riktigt gott. Snabbt och lättlagat var det också så det kommer jag att göra fler gånger. Jag följde i stort sett receptet på flaskan:
 
Woka 600 g tunt strimlad entrecôte (vi hade kalv- och skinkschnitzel hemma och det gick bra det med) i lite olja (Becel) tillsammans med 1 skivad vitlöksklyfta. Tillsätt ½ flaska Yakiniku sauce. Låt allt bli varmt och tillsätt 10 cm fint strimlad purjolök. Jag lät det småkoka en stund och spädde med lite vatten så att det inte skulle bli för torrt. Servera med skivad gurka och jasminris eller nudlar. Toppa ev med sesamfrö och lite purjolök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar