fredag 9 mars 2012

Russinjäst, dag 1

Efter två misslyckade försök med att starta en surdegskultur - båda har möglat. - ska jag testa "levain" i stället. Det är en natursurdeg och receptet har jag hämtat från Jan Hedh. Russinen ska jäsa tillsammans med vatten, socker och honung i knappt en vecka, sedan silar man bort russinen och blandar russinvattnet med mjöl och låter degen jäsa. När jäsningen är klar har man fått en "mamma" (bagarspråk), därefter gör man en "chef" av "mamma" genom att tillsätta mer vatten och vetemjöl. Efter ytterligare lite jäsning har man en levain!

Hoppas att jag kan få en ny surdeg av Ma, nu när jag ska "passa" hennes när de är på semester. Ma och Pa är borta två veckor för att fira födelsedag på varmare breddgrader (hur härligt låter inte det?). De kommer på söndag för att ta ett tidigt tåg till Kastrup måndag morgon.

Måndag förmiddag ska jag till STR för att sätta mig in i de nya konsultuppdrag jag fått där. Det ska bli riktigt roligt att komma tillbaka dit ett tag, för det kommer att innebära lite tid på kansliet också, inte bara arbete hemifrån. Men först måste jag skriva färdigt protokollen från förra veckans styrelsemöte som hölls via video - snabbt, effektivt, ekonomiskt och miljövänligt!

Russinjäst, dag 1
1000 g vatten
500 g kaliforniska russin
250 g strösocker
100 g svensk honung

1. Värm vattnet till 30-35°C.
2. Mät upp ingredisenserna i en stor glasburk med lock. Blanda alltsammans och skaka burken tills sockret smält.
3. Ställ burken på en varm plats, ca 26-30°C, för att påskynda jäsningen. Man kan också ställa burken i en avstängd ugn, men det kan ta någon dag längre med jäsningen.
4. Låt jäsa 4-6 dagar. Skaka burken en gång om dagen.
5. När man lyfter på locket och det nästan smäller till, bubblar på ytan och luktar alkohol är jäsningen färdig. Häll då över russinen i en sil och pressa ur dem med baksidan av en slev. Ta vara på vätskan (russinjästen). Förvara den i en burk i kylskåpet där den håller sig i flera månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar