torsdag 8 mars 2012

Nybakat

Hittade ett recept på frukostbullar som jag ville testa och när ändå "allt" var framme och kladdigt passade jag på att baka snabba kanelbullar. Bullarna är sedan MatPrat-tiden. Ja, inte bullarna, men receptet. Bra att baka om man har "otåliga barn" som kanske vil vara med att baka och tycker att jästid är det tråkigaste som finns. De här ska bara jäsa en liten stund på plåten, kan bakas ut på en gång!
H hann avsmaka innan han åkte till jobbet, och L och J får väl prova när de kommer hem i eftermiddag.

Frukostbullar, ca 20 st

5 dl vatten
2 msk potatismjöl
50 g jäst
½ dl Fibrex (gick bra med kruskakli)
3 msk sirap
1 tsk salt
ca 1 liter Manitoba Cream vetemjöl (ca 630 g tog jag + lite extra vid utbaket)
potatismjöl

1. Blanda vatten och potatismjöl i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt svalna till 37°C.
2. Smula jästen i skålen, häll på degvätskan och rör tills jästen löst sig.
3. Tillsätt kruskakli, sirap och salt.
4. Arbeta in mjöl tills degen släpper kanterna. Jäs under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225°C.
5. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord. Forma degen till en rulle och dela i 20 lika stora bitar.
6. Doppa ena sidan av bullen i potatismjöl och lägg med mjölsidan upp på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30 min.
7. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Lättbakade bullar, 40-45 st

5 dl mjölk, ev laktosfri
1 påse jäsblandning (Dr Oetker)
1 tsk salt
1 dl strösocker
1-2 tsk kardemumma, malen
1 ägg
150 g Milda i folie, mjölkfria Milda el smör
15-16 dl vetemjöl, 900-960 g

Fyllning:
100 g Milda i folie, mjölkfria Milda el smör
3/4 dl florsocker
½-1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel, malen

Pensling:
1 ägg + 1 nypa salt (så blir det lättare att pensla)
pärlsocker

1. Värm ugnen till 250°C. Blanda jäsblandningen med mjölet (ta undan 1 dl till utbakning) i en bunke.
2. Tillsätt mjölk, salt, socker, kardemumma och ägg. Klicka i rumsvarmt margarin.
3. Arbeta degen blank och jämn. Det tar ca 5 min med matberedare alt 8-10 min för hand. Mjölk och margarin behöver inte värmas.
4. Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Ställ ut bakformar på plåtar eller lägg ut bakplåtspapper. Stjälp upp degen på mjölat bakbord, arbeta ihop den och dela den i två delar.
5. Kavla ut till två rektangulära plattor. Fördela fyllningen på båda degplattorna.
"Vanliga bullar": Rulla ihop som rulltårtor. Skär varje längd i 20-22 bullar. Lägg dem med snittytan upp i formarna.
eller "Snurrebullar": Vik ihop degplattorna på mitten. Skär 20-22 långa remsor och snurra ihop dem och lägg dem på bakplåtspapper.
6. Låt bullarna jäsa i 15 min under bakduk. Pensla dem med uppvispat ägg och strö pärlsocker över.
7. Grädda mitt i ugnen tills bullarna fårr fin färg, 8-10 min. Låt svalna på galler under duk.

5 kommentarer:

  1. Såg jättegott ur!!

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ur!

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut!!

    SvaraRadera
  4. Det var tydligen svårt att få det rätt!

    SvaraRadera
  5. Haha. Ja, ibland blir det nog viss fördröjning. Frukostbullarna var goda - får nog baka en ny omgång tills ni kommer ner!

    SvaraRadera