måndag 8 augusti 2011

Aromsmör

I kväll kommer familjerna H och C på middag. Ska bli kul att träffa dem igen. A förbereder lax och skaldjur som ska grillas. Till det blir det kokt blomkål och ugnsbakad morot och potatisklyftor. På min lott faller rabarberpajen med kanel och ingefära (som jag testade för ett tag sedan) och aromsmör och såser av olika slag. Till grönsakerna hittade jag för något år sedan aromsmör som L och jag gjorde då. Nu har jag ändrat lite i recepten och gör dem så här:Olivsmör med parmesan och salvia
100 g smör, rumsvarmt
knappt 1 dl finhackade oliver
1 tsk rivet citronskal
1 vitlöksklyfta, pressad
1 dl (25 g) finriven parmesan
1 msk finhackad salvia, färsk
½ tsk svartpeppar
1 msk olivolja

Paprikasmör med salladslök och koriander
100 g smör, rumsvarmt
½ msk paprikapulver
2 msk finhackad salladslök (det gröna)
1 msk finklippt koriander (färsk)
1 nypa råsocker
1 tsk pressad lime
några stänk tabasco
1 msk olivolja

Rör samman alla ingredienser till röran till en smidig kräm. Kan serveras rumsvarmt så att var och en tar en klick på de varma grönsakerna. Eller som jag gjorde - klickade ut små smörbollar på en tallrik, kylde dem i kylskåpet någon timme och serverade dem i en skål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar