torsdag 17 mars 2011

Bagels

De blev bra! Lite omständliga att baka men inte alls kompakta, vilket jag var lite rädd för innan idag när degen knådades runt i assistenten som en klump (trots att jag tagit mindre mjöl än i receptet).

Bagels, ca 25 st

Fördeg:
20 g jäst
2½ dl vatten, 20 grader
375 g vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Väg upp mjölet i en degbunke och slå över vätskan. Knåda degen på lägsta hastighet i 10 minuter. Lägg degen i en lätt inoljad plastbunke med lock och låt jäsa 3 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten.

Deg (på "bagarspråk" bortgörning):
25 g jäst
2½ dl mjölk (havredryck gick också bra!)
750 g vetemjöl (jag tog 700 g)
10 g honung
50 g (½ dl) rapsolja
25 g salt

+ 1 ägg
50 g honung

1. Lös upp jästen i mjölken och häll den över fördegen. Tillsätt vetemjöl och honung.
2 Knåda degen i 3 min på låg hastighet och tillsätt rapsolja. Arbeta i ytterligare 5 min och tillsätt saltet. Höj hastigheten och knåda degen riktigt seg och elastisk i 10 min.
3. Låt degen vila i bunken i 30 min - täck med plastfolie.
4. Lägg degen på ett (mjölat ) bakbord, jag knådade degen lite också. Skär av bitar om 60 g och rulla till små korvbröd.
5. Täck med bakduk och låt vila i 5 min så att spänningen i degen avtar. Rulla ut 30 cm långa bitar och sätt samman dem till ringar. Tryck till hårt vid skarven så att ringarna inte öppnar sig vid jäsningen.
6. Lägg ringarna på en bakduk, täck med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 45 min. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Koka upp 4-5 liter vatten med 40-50 g honung. Lägg försiktigt ner ringarna i det sjudande vattnet och låt dem pocheras ca 1 minut. Vänd ringarna ett par gånger under tiden. Ta upp med hålslev och låt rinna av på galler.
8. Vispa ett ägg med en nypa salt till pensling.
9. Lägg ringarna på smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med ägget.
10. Baka bröden gyllenbruna i ca 12-15 min.
11. Ta ut bröden och låt svalna på galler under bakduk.

Receptet är Jan Hedhs, ur hans bok Bröd, men jag har ändrat lite i det. Eftersom jag alltid använder våg när jag bakar var det ok med 20 g jäst, men annars kan man säkert bara dela jästpaketet på diagonalen och ta hälften till fördegen. Jan Hedh föreslår vetemjöl med hög proteinhalt, gärna stenmalet, men det hade inte jag hemma och det gick bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar