onsdag 23 mars 2011

Både mjölkfritt och glutenfritt framöver

Igår när jag skulle baka skinkpaj till lunch: en "vanlig" och en mjölk- (och ost)fri till L så råkade jag lyssna på tvn som stod på (Efter tio). Just då intervjuades en familj som tydligen skulle börja träna och äta nyttigare. Tonårssonen som oftast vaknat med ont i magen hade uteslutit i stort sett allt mjöl och på kort tid blivit mycket bättre. Dietisten berättade att även om man inte är diagnosticerad glutenintolerant kan man ha svårt att tåla mjölmat.

Jag hade redan haft funderingar på att nästa steg i Ls kosthållning var att testa glutenfri mat igen. Vi gjorde det en kort period för något år sedan, men eftersom testerna på sjukhuset visade att det inte var glutenintolerans så fortsatte vi inte då.
Idag fick jag reda på att det mycket väl kan vara så att det handlar om gluten. Även om provresultaten har varit negativa kan de vara under mätvärdet men ändå så pass att personen reagerar. Så nu blir det både mjölkfritt och glutenfritt. Steget från laktosfritt (som vi har lagat i 10 års tid) till mjölkfritt känns inte så stort, men glutenfritt innebär ju till en början att vi får tänka till lite. Men det finns mycket som fungerar: havre, potatismjöl, majsmjöl, rismjöl, bovete, hirs och polentagryn! Att undvika: vete, korn och råg.
L ville ha hemlagad fiskgratäng till middag, och det var ju inte så krångligt. Såsen gjorde jag på Oatlys iMAT (havre) och rismjölk tillsammans med fiskfond och vitt vin, redningen med majsstärkelse. Potatismos med mjölkfritt margarin och ägg.

Besökte också skolan på eftermiddagen, fick ett intyg till skolmåltidspersonalen av en mycket trevlig skolsköterska som förstod problemet. Vi ska höras av om ett par månader för att se om det har hjälpt. Hon tipsade om litteratur och dietister. Jag kommer så klart att höra av mig till barnläkaren också så småningom. Antingen för att det har fungerat bra, och då behöver vi kanske hjälp med det, eller för att det inte hjälpt alls, och då måste det bli fortsatt utredning. Jag vet att man inte ska testa en massa på egen hand, men detta är ju inget som skadar någon. Möjligen, om det nu visar sig att det verkligen är glutenintolerans och inte "bara" en mycket irriterad tarm som behöver vila från mjölk och gluten en tid, så hade det säkert varit bättre att göras gastroskopi för att testa tarmluddet innan. Men så här kan det ju inte fortsätta - jag måste göra något för att få ett slut på detta.

Vi har kollat in butikernas utbud och handlat hem både bröd, pasta och mjölmixer. Och så har jag beställt en kokbok och en bakbok så nu ska här testas nya recept! Hoppas jag kan hitta ett på bagels...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar